MARILAH kita meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata’ala dengan penuh keyakinan dan keikhlasan dengan melakukan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita menjadi insan yang bertaqwa dan beriman serta selamat di dunia dan selamat di Akhirat.
Sesungguhnya Allah Subhanahu Wata’ala menjadikan manusia sama sahaja dari segi bentuk dan rupa, namun kedudukan dan taraf kehidupan seseorang di kalangan masyarakat tidak sama. Terdapat golongan yang senang dan susah, kaya dan miskin. Justeru itu zakat adalah salah satu cara bantuan yang tepat bagi golongan yang senang dan kaya ini menyalurkannya kepada fakir dan miskin. Zakat merupakan salah satu Rukun Islam yang wajib kita tunaikan. Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam Surah An Nisaa’ ayat 77, tafsir-Nya :
“Dan dirikanlah sembahyang serta keluarkanlah zakat.”
Pengertian zakat ialah nama bagi harta yang tertentu, diambil daripada harta yang tertentu, menurut syarat-syarat yang tertentu dan diberikan kepada orang-orang yang berhak menerimanya. Sememangnya kewajipan zakat itu mempunyai banyak rahsia, antaranya ialah sebagai salah satu cara membersihkan jiwa dari sifat-sifat bakhil dan kedekut dan juga sebagai salah satu tanda kita mensyukuri nikmat kurniaan Allah Subhanahu Wata’ala. Menurut pandangan dan kata-kata dari orang yang enggan mengeluarkan zakat bahawa mengeluarkan zakat itu merugikan mereka. Sebenarnya orang yang berzakat akan mendapat keredaan dan rahmat dari Allah Subhanahu Wata’ala dan harta yang dizakat itu tidak akan berkurangan tetapi bertambah dan lebih beruntung lagi, mereka telah dijanjikan oleh Allah Subhanahu Wata’ala dengan ganjaran Syurga Firdaus di Akhirat kelak.
Al-Qur’an telah menegaskan bahawa hanya lapan golongan yang berhak untuk menerima zakat, sebagaimana disebutkan dalam Surah At Taubah ayat 60, tafsir-Nya :
“Dan sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orangorang fakir dan orangorang miskin dan amil- amil yang mengurusnya dan orang-orang mualaf yang dijinakkan hatinya dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya dan orangorang yang berhutang dan untuk dibelanjakan pada jalan Allah dan orangorang musafir yang keputusan dalam perjalanan, ketetapan hukum yang demikian itu ialah sebagai satu ketetapan yang datangnya dari Allah dan ingatlah Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.”
Di antara lapan golongan tersebut, golongan fakir dan miskin merupakan golongan yang mula-mula sekali disebutkan. Menurut takrifnya bahawa golongan fakir ialah orang Islam yang papa, tidak mempunyai apa-apa pencarian atau harta, atau orang yang tidak boleh mengadakan setengah daripada keperluan untuk nafkahnya dan nafkah orang yang wajib ditanggungnya. Sebagai contoh seorang yang memerlukan $10 sehari bagi perbelanjaan sehariannya namun mereka hanya mampu mengadakan kurang daripada $5 sahaja.
Sementara takrif miskin pula ialah orang Islam yang sungguhpun mempunyai sedikit harta atau apa-apa pencarian tetapi cuma dapat mengadakan lebih daripada separuh keperluan nafkahnya dan nafkah orang yang wajib ditanggungnya. Sebagai contoh seorang yang memerlukan $10 sehari bagi perbelanjaan seharian tetapi mereka hanya mampu mengadakan $5 - $9 sahaja.
Seorang yang mengaku fakir atau miskin tetapi ada orang yang dapat menanggung nafkahnya atau perbelanjaan hariannya atau lain-lain keperluan yang mustahak bagi dirinya, maka orang ini tidak lagi dinamakan fakir atau miskin dengan sebab ada orang menanggung nafkahnya atau keperluannya, sebagai contoh seorang bapa, ibu, datuk atau nenek yang fakir atau miskin yang nafkahnya ditanggung oleh anaknya atau cucunya atau mana-mana yang wajib menanggung nafkahnya secara cukup menurut keadaannya, maka bapa, ibu, datuk atau nenek itu tidak lagi ditakrifkan sebagai fakir atau miskin.
Sebagaimana yang kita ketahui bahawa golongan fakir atau miskin hidup dalam serba kekurangan, maka dalam hal ini sudah setentunya pemberian zakat kepada golongan tersebut akan dapat membantu meringankan beban kesusahan yang ditanggung oleh mereka. Inilah di antara hikmah diwajibkan zakat, kerana ia dapat mewujudkan kehidupan yang harmoni di kalangan umat Islam, merapatkan silaturahim di antara yang kaya dengan yang miskin, dapat menghindarkan kebencian, kedengkian dan permusuhan bahkan menimbulkan perasaan kasih sayang, belas kasihan dan tidak mementingkan diri sendiri.
Selain dari golongan fakir dan miskin, golongan Al-Gharimin juga berhak menerima zakat. Golongan Al-Gharimin ialah orang Islam yang berhutang secara yang diluluskan oleh hukum syarak. Mereka tidak mempunyai sumber kewangan untuk menyelesaikan hutang dan mereka berhutang untuk perkara asasi dan menepati hukum syarak. Menurut Imam Al-Ghazali dalam kitab ‘Mau’izzatul Mukminin Min Ihyai’e Ulumiddin, Al-Gharimin’ itu ialah orang yang dibebani hutang dan ia berhutang kerana tujuan ketaatan, atau kerana sebab yang mubaah (harus) seperti perbelanjaan ke atas anak isteri sedangkan orang yang berhutang itu dalam keadaan fakir dan miskin, ia tidak lagi sanggup atau berdaya untuk membayar hutangnya itu. Ketika itu bolehlah ia mengadu nasib kepada penguasa sehingga hutang itu dapat dibayar dengan zakat. Kiranya orang yang berhutang itu seorang yang kaya atau mempunyai harta benda tiadalah boleh ditunaikan hutangnya itu dari bahagian zakat, kecuali jika ia berhutang kerana faedah dan maslahat orang ramai, ataupun kerana tujuan memadamkan fitnah atau huru-hara.
Sememangnya tidak dinafikan bahwasanya Allah Subhanahu Wata’ala telah menetapkan rezeki yang berbeza-beza di antara hamba-hamba-Nya, ada di antara mereka hidup dengan kesenangan dan kemewahan, ada yang hidup dalam kesederhanaan dan ada pula hidup dalam serba kekurangan dan kedaifan dan mereka itulah orang fakir dan miskin. Tetapi agama Islam melarang umatnya untuk berserah kepada takdir semata-mata, bahkan memerintahkan umatnya berusaha mencari rezeki.
Sebagai orang Islam hendaklah sentiasa bersyukur dan reda ke atas rezeki yang dikurniakan Allah Subhanahu Wata’ala kepadanya. Dan seterusnya mengamalkan sikap berpada dalam kehidupannya, di mana dengan cara itu, orang tersebut akan menjadi orang yang paling bersyukur dan sekali gus paling berbahagia.
Sesungguhnya orang yang mengeluarkan zakat itu hendaklah tahu dan yakin bahawa apa yang diberikannya kepada orang yang berhak menerimanya bukanlah kerana kemurahannya, tetapi ia adalah hak yang telah ditetapkan oleh Allah Subhanahu Wata’ala. Dan bagi orang yang menerima zakat pula, mereka hendaklah mengetahui bahawa Allah Subhanahu Wata’ala mewajibkan pemberian zakat itu adalah untuk mencukupi keperluannya supaya menjadi pertolongan kepadanya untuk mengerjakan ketaatan. Mereka hendaklah bersyukur kepada orang yang telah memberikan zakat itu, mendoakan serta memuji kebaikan dan keikhlasan mereka. Selain itu mereka hendaklah juga memelihara diri dari hal-hal yang meragukan dalam kadar zakat yang diambilnya itu, yakni jangan ia menerima melainkan dalam kadar yang harus ia menerimanya dan jangan pula ia mengambil zakat itu kecuali jika ia merasa yakin bahawa ia termasuk golongan orang yang berhak menerimanya.
Jika ia menerima bahagian zakat itu juga sedangkan ia tidak termasuk dalam golongan yang berhak menerima zakat, seperti ia bukan golongan fakir, miskin atau Al-Gharimin, maka perbuatannya itu adalah haram dan berdosa. Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam Surah Al Baqarah ayat 172, tafsir-Nya :
“Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik yang halal yang telah Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, maka jika betul kamu beribadat kepada-Nya.”
Alhamdulillah, baru-baru ini Majlis Penyerahan Dokumen Agihan Baki Wang Zakat Kepada Asnaf Fakir Miskin dan Asnaf Al-Gharimin Yang Tertunggak Hutang Permohonan Kepada Jabatan Perumahan, Pembangunan dan Kepada Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah telah disempurnakan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam. Kita bersyukur kerana dengan adanya agihan zakat tersebut akan dapat membantu mereka mengatur kehidupan yang lebih baik dan selesa dan sudah setentunya orang yang menerima bantuan tersebut lebih merasa bersyukur.
Alhamdulillah, terdapat di antara penerima zakat tersebut, yang mana jika sebelum ini mereka hanya menerima kadar cukup-cukup untuk memenuhi keperluan mereka, namun kini kadar tersebut telah ditambah sehingga melebihi dari yang diperlukan. Maka dalam hal ini sudah sewajibnya mereka merasa bersyukur di atas kurnia tersebut. Apa yang penting ialah mereka memanfaatkan bahagian masing-masing dengan bijaksana dan berhemah sebagaimana titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam dalam majlis tersebut iaitu dengan mengelakkan gaya hidup boros atau membazir. Maka dalam hubungan itu, adalah disarankan supaya mereka berfikir untuk menabung iaitu menyimpan sedikit kewangan untuk berjimat cermat dan memikirkan masa hadapan dengan menyertai skim-skim takaful.
Tidak mustahil juga dengan pembayaran zakat tersebut, ada di antara mereka berazam kuat serta berikhtiar dengan bijaksana untuk terus bertahan di bawah label ‘tidak lagi memerlukan agihan zakat’, bahkan suatu hari nanti mereka pula yang menghulurkan zakat sekali gus dapat membantu golongan lain yang memerlukan bantuan. Mudah-mudahan dengan keazaman tersebut, yang dilaksanakan oleh setiap orang, maka hasrat Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam melalui negara yang sedang bergerak ke arah membebaskan diri daripada kencah kemiskinan akan dapat terlaksana dan tercapai.
Sesungguhnya zakat dapat mengukuhkan perpaduan umat Islam kerana dengan berzakat itu dapat membantu orang-orang yang memerlukan pertolongan seperti fakir dan miskin, di mana melalui bantuan zakat yang diberikan sudah tentu dapat meringankan beban kemiskinan dan kesusahan yang dihadapi oleh mereka. Namun sebagai umat Islam kita hendaklah sentiasa berusaha, berikhtiar memperbaiki kehidupan ke arah yang lebih baik, kerana nasib dan rezeki tidak akan berubah jika kita sendiri tidak berusaha untuk mengubahnya. Mudah-mudahan dengan berbuat demikian kita dapat menikmati kebahagiaan hidup di dunia dan di Akhirat.
Akhirnya sama-samalah kita berdoa kepada Allah Subhanahu Wata’ala semoga orang yang telah menerima bantuan zakat iaitu golongan asnaf fakir miskin dan asnaf Al-Gharimin akan dapat menikmati kehidupan yang lebih baik, dimurahkan rezeki dan seterusnya mereka dapat meningkatkan ibadah kepada Allah Subhanahu Wata’ala yang telah memberi rezeki kepada kita semua. Amin Ya Rabbal’alamin.
Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam Surah Ar Ra’d ayat 11, tafsir-Nya: “Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana disebabkan kesalahan mereka sendiri, maka tiada sesiapa pun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkannya itu dan tidak ada sesiapa pun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.”
Sesungguhnya Allah Subhanahu Wata’ala menjadikan manusia sama sahaja dari segi bentuk dan rupa, namun kedudukan dan taraf kehidupan seseorang di kalangan masyarakat tidak sama. Terdapat golongan yang senang dan susah, kaya dan miskin. Justeru itu zakat adalah salah satu cara bantuan yang tepat bagi golongan yang senang dan kaya ini menyalurkannya kepada fakir dan miskin. Zakat merupakan salah satu Rukun Islam yang wajib kita tunaikan. Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam Surah An Nisaa’ ayat 77, tafsir-Nya :
“Dan dirikanlah sembahyang serta keluarkanlah zakat.”
Pengertian zakat ialah nama bagi harta yang tertentu, diambil daripada harta yang tertentu, menurut syarat-syarat yang tertentu dan diberikan kepada orang-orang yang berhak menerimanya. Sememangnya kewajipan zakat itu mempunyai banyak rahsia, antaranya ialah sebagai salah satu cara membersihkan jiwa dari sifat-sifat bakhil dan kedekut dan juga sebagai salah satu tanda kita mensyukuri nikmat kurniaan Allah Subhanahu Wata’ala. Menurut pandangan dan kata-kata dari orang yang enggan mengeluarkan zakat bahawa mengeluarkan zakat itu merugikan mereka. Sebenarnya orang yang berzakat akan mendapat keredaan dan rahmat dari Allah Subhanahu Wata’ala dan harta yang dizakat itu tidak akan berkurangan tetapi bertambah dan lebih beruntung lagi, mereka telah dijanjikan oleh Allah Subhanahu Wata’ala dengan ganjaran Syurga Firdaus di Akhirat kelak.
Al-Qur’an telah menegaskan bahawa hanya lapan golongan yang berhak untuk menerima zakat, sebagaimana disebutkan dalam Surah At Taubah ayat 60, tafsir-Nya :
“Dan sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orangorang fakir dan orangorang miskin dan amil- amil yang mengurusnya dan orang-orang mualaf yang dijinakkan hatinya dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya dan orangorang yang berhutang dan untuk dibelanjakan pada jalan Allah dan orangorang musafir yang keputusan dalam perjalanan, ketetapan hukum yang demikian itu ialah sebagai satu ketetapan yang datangnya dari Allah dan ingatlah Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.”
Di antara lapan golongan tersebut, golongan fakir dan miskin merupakan golongan yang mula-mula sekali disebutkan. Menurut takrifnya bahawa golongan fakir ialah orang Islam yang papa, tidak mempunyai apa-apa pencarian atau harta, atau orang yang tidak boleh mengadakan setengah daripada keperluan untuk nafkahnya dan nafkah orang yang wajib ditanggungnya. Sebagai contoh seorang yang memerlukan $10 sehari bagi perbelanjaan sehariannya namun mereka hanya mampu mengadakan kurang daripada $5 sahaja.
Sementara takrif miskin pula ialah orang Islam yang sungguhpun mempunyai sedikit harta atau apa-apa pencarian tetapi cuma dapat mengadakan lebih daripada separuh keperluan nafkahnya dan nafkah orang yang wajib ditanggungnya. Sebagai contoh seorang yang memerlukan $10 sehari bagi perbelanjaan seharian tetapi mereka hanya mampu mengadakan $5 - $9 sahaja.
Seorang yang mengaku fakir atau miskin tetapi ada orang yang dapat menanggung nafkahnya atau perbelanjaan hariannya atau lain-lain keperluan yang mustahak bagi dirinya, maka orang ini tidak lagi dinamakan fakir atau miskin dengan sebab ada orang menanggung nafkahnya atau keperluannya, sebagai contoh seorang bapa, ibu, datuk atau nenek yang fakir atau miskin yang nafkahnya ditanggung oleh anaknya atau cucunya atau mana-mana yang wajib menanggung nafkahnya secara cukup menurut keadaannya, maka bapa, ibu, datuk atau nenek itu tidak lagi ditakrifkan sebagai fakir atau miskin.
Sebagaimana yang kita ketahui bahawa golongan fakir atau miskin hidup dalam serba kekurangan, maka dalam hal ini sudah setentunya pemberian zakat kepada golongan tersebut akan dapat membantu meringankan beban kesusahan yang ditanggung oleh mereka. Inilah di antara hikmah diwajibkan zakat, kerana ia dapat mewujudkan kehidupan yang harmoni di kalangan umat Islam, merapatkan silaturahim di antara yang kaya dengan yang miskin, dapat menghindarkan kebencian, kedengkian dan permusuhan bahkan menimbulkan perasaan kasih sayang, belas kasihan dan tidak mementingkan diri sendiri.
Selain dari golongan fakir dan miskin, golongan Al-Gharimin juga berhak menerima zakat. Golongan Al-Gharimin ialah orang Islam yang berhutang secara yang diluluskan oleh hukum syarak. Mereka tidak mempunyai sumber kewangan untuk menyelesaikan hutang dan mereka berhutang untuk perkara asasi dan menepati hukum syarak. Menurut Imam Al-Ghazali dalam kitab ‘Mau’izzatul Mukminin Min Ihyai’e Ulumiddin, Al-Gharimin’ itu ialah orang yang dibebani hutang dan ia berhutang kerana tujuan ketaatan, atau kerana sebab yang mubaah (harus) seperti perbelanjaan ke atas anak isteri sedangkan orang yang berhutang itu dalam keadaan fakir dan miskin, ia tidak lagi sanggup atau berdaya untuk membayar hutangnya itu. Ketika itu bolehlah ia mengadu nasib kepada penguasa sehingga hutang itu dapat dibayar dengan zakat. Kiranya orang yang berhutang itu seorang yang kaya atau mempunyai harta benda tiadalah boleh ditunaikan hutangnya itu dari bahagian zakat, kecuali jika ia berhutang kerana faedah dan maslahat orang ramai, ataupun kerana tujuan memadamkan fitnah atau huru-hara.
Sememangnya tidak dinafikan bahwasanya Allah Subhanahu Wata’ala telah menetapkan rezeki yang berbeza-beza di antara hamba-hamba-Nya, ada di antara mereka hidup dengan kesenangan dan kemewahan, ada yang hidup dalam kesederhanaan dan ada pula hidup dalam serba kekurangan dan kedaifan dan mereka itulah orang fakir dan miskin. Tetapi agama Islam melarang umatnya untuk berserah kepada takdir semata-mata, bahkan memerintahkan umatnya berusaha mencari rezeki.
Sebagai orang Islam hendaklah sentiasa bersyukur dan reda ke atas rezeki yang dikurniakan Allah Subhanahu Wata’ala kepadanya. Dan seterusnya mengamalkan sikap berpada dalam kehidupannya, di mana dengan cara itu, orang tersebut akan menjadi orang yang paling bersyukur dan sekali gus paling berbahagia.
Sesungguhnya orang yang mengeluarkan zakat itu hendaklah tahu dan yakin bahawa apa yang diberikannya kepada orang yang berhak menerimanya bukanlah kerana kemurahannya, tetapi ia adalah hak yang telah ditetapkan oleh Allah Subhanahu Wata’ala. Dan bagi orang yang menerima zakat pula, mereka hendaklah mengetahui bahawa Allah Subhanahu Wata’ala mewajibkan pemberian zakat itu adalah untuk mencukupi keperluannya supaya menjadi pertolongan kepadanya untuk mengerjakan ketaatan. Mereka hendaklah bersyukur kepada orang yang telah memberikan zakat itu, mendoakan serta memuji kebaikan dan keikhlasan mereka. Selain itu mereka hendaklah juga memelihara diri dari hal-hal yang meragukan dalam kadar zakat yang diambilnya itu, yakni jangan ia menerima melainkan dalam kadar yang harus ia menerimanya dan jangan pula ia mengambil zakat itu kecuali jika ia merasa yakin bahawa ia termasuk golongan orang yang berhak menerimanya.
Jika ia menerima bahagian zakat itu juga sedangkan ia tidak termasuk dalam golongan yang berhak menerima zakat, seperti ia bukan golongan fakir, miskin atau Al-Gharimin, maka perbuatannya itu adalah haram dan berdosa. Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam Surah Al Baqarah ayat 172, tafsir-Nya :
“Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda-benda yang baik yang halal yang telah Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, maka jika betul kamu beribadat kepada-Nya.”
Alhamdulillah, baru-baru ini Majlis Penyerahan Dokumen Agihan Baki Wang Zakat Kepada Asnaf Fakir Miskin dan Asnaf Al-Gharimin Yang Tertunggak Hutang Permohonan Kepada Jabatan Perumahan, Pembangunan dan Kepada Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah telah disempurnakan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam. Kita bersyukur kerana dengan adanya agihan zakat tersebut akan dapat membantu mereka mengatur kehidupan yang lebih baik dan selesa dan sudah setentunya orang yang menerima bantuan tersebut lebih merasa bersyukur.
Alhamdulillah, terdapat di antara penerima zakat tersebut, yang mana jika sebelum ini mereka hanya menerima kadar cukup-cukup untuk memenuhi keperluan mereka, namun kini kadar tersebut telah ditambah sehingga melebihi dari yang diperlukan. Maka dalam hal ini sudah sewajibnya mereka merasa bersyukur di atas kurnia tersebut. Apa yang penting ialah mereka memanfaatkan bahagian masing-masing dengan bijaksana dan berhemah sebagaimana titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam dalam majlis tersebut iaitu dengan mengelakkan gaya hidup boros atau membazir. Maka dalam hubungan itu, adalah disarankan supaya mereka berfikir untuk menabung iaitu menyimpan sedikit kewangan untuk berjimat cermat dan memikirkan masa hadapan dengan menyertai skim-skim takaful.
Tidak mustahil juga dengan pembayaran zakat tersebut, ada di antara mereka berazam kuat serta berikhtiar dengan bijaksana untuk terus bertahan di bawah label ‘tidak lagi memerlukan agihan zakat’, bahkan suatu hari nanti mereka pula yang menghulurkan zakat sekali gus dapat membantu golongan lain yang memerlukan bantuan. Mudah-mudahan dengan keazaman tersebut, yang dilaksanakan oleh setiap orang, maka hasrat Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam melalui negara yang sedang bergerak ke arah membebaskan diri daripada kencah kemiskinan akan dapat terlaksana dan tercapai.
Sesungguhnya zakat dapat mengukuhkan perpaduan umat Islam kerana dengan berzakat itu dapat membantu orang-orang yang memerlukan pertolongan seperti fakir dan miskin, di mana melalui bantuan zakat yang diberikan sudah tentu dapat meringankan beban kemiskinan dan kesusahan yang dihadapi oleh mereka. Namun sebagai umat Islam kita hendaklah sentiasa berusaha, berikhtiar memperbaiki kehidupan ke arah yang lebih baik, kerana nasib dan rezeki tidak akan berubah jika kita sendiri tidak berusaha untuk mengubahnya. Mudah-mudahan dengan berbuat demikian kita dapat menikmati kebahagiaan hidup di dunia dan di Akhirat.
Akhirnya sama-samalah kita berdoa kepada Allah Subhanahu Wata’ala semoga orang yang telah menerima bantuan zakat iaitu golongan asnaf fakir miskin dan asnaf Al-Gharimin akan dapat menikmati kehidupan yang lebih baik, dimurahkan rezeki dan seterusnya mereka dapat meningkatkan ibadah kepada Allah Subhanahu Wata’ala yang telah memberi rezeki kepada kita semua. Amin Ya Rabbal’alamin.
Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam Surah Ar Ra’d ayat 11, tafsir-Nya: “Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana disebabkan kesalahan mereka sendiri, maka tiada sesiapa pun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkannya itu dan tidak ada sesiapa pun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.”
No comments:
Post a Comment