Myspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter Graphics & Myspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter GraphicsMyspace Glitter Graphics, MySpace Graphics, Glitter Graphics

myspace

Wednesday, September 23, 2009

Bersyukur raikan Syawal

MARILAH kita meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata’ala dengan mengerjakan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan kita menjadi hamba-hamba-Nya yang dikasihi serta selamat di dunia dan di akhirat.
Kita telah pun berada di penghujung bulan Ramadan. Tidak dinafikan pada waktu dan saat begini, kemeriahan menyamu awal Syawal atau Hari Raya semakin dirasai. Masing-masing sudah berkira-kira dan merancang membuat persiapan bagi menyambut Hari Raya. Sememangnya agama Islam tidak melarang kita membuat persediaan bagi memeriahkan sambutan Hari Raya. Ini kerana Hari Raya adalah hari kemenangan kita umat Islam setelah melaksanakan rukun Islam ketiga dan berjaya menumpaskan hawa nafsu dan godaan syaitan.
Walau bagaimanapun kita hendaklah tidak dilalaikan dalam membuat persiapan berhari raya kerana pada saat dan ketika inilah kita sewajarnya merebut peluang untuk mempertingkatkan lagi amal ibadat kita untuk memperolehi ganjaran yang berlipatganda yang dijanjikan oleh Allah Subhanahu Wata’ala. Janganlah kita mempersia-siakan kesempatan yang ada ini kerana kita tidak tahu sama ada kita masih berpeluang menyambut Ramadan pada tahun hadapan atau pun tidak.
Oleh itu, sehendaknya amal ibadat yang dikerjakan seperti membaca Al-Qur’an, berdoa, berzikir, beriktikaf, bersedekah dan mengerjakan sembahyang-sembahyang sunat dilipatgandakan dan jangan tinggalkan Sembahyang Sunat Tarawih kerana ianya hanya dapat dilakukan pada malam-malam bulan Ramadan sahaja.
Apa yang perlu kita ingat ialah jangan kita abaikan nilai dan roh Ramadan sehingga seolah-olah ibadah puasa yang kita kerjakan tiada memberi kesan yang baik pada diri kita. Sewajarnya Sembahyang Tarawih yang dikerjakan setiap malam Ramadan dapat membiasakan kita mengamalkan sembahyang-sembahyang sunat yang lain. Kesabaran menahan lapar dan dahaga sepanjang siang Ramadan juga sewajarnya menjadikan diri kita lebih sabar menjalani liku-liku kehidupan. Latihan kesabaran tersebut dapat membuang sikap panas baran, gopoh-gapah dan mementingkan diri sendiri yang mungkin menjadi kebiasaan kita sebelum ini. Begitu juga, berpuasa dapat mengembalikan kesihatan tubuh badan yang mungkin sebelum ini kita tidak berkesempatan mengamalkan pemakanan yang seimbang.
Selain itu juga kita janganlah lupa dari membayar zakat fitrah untuk diri dan tanggungan. Ketahuilah bahawa waktu bagi menunaikan tuntutan zakat fitrah adalah bermula dari awal Ramadan, akan tetapi sudah menjadi tabiat segelintir masyarakat kita melambat-lambatkan dan melengah-lengahkan tuntutan kewajipan tersebut sehinggakan mereka berduyun-duyun datang dan berbaris pada saat akhir waktu. Meskipun membayar zakat fitrah sunat dilakukan selepas Sembahyang Subuh hingga imam mendirikan Sembahyang Sunat Hari Raya, tetapi janganlah sampai hanya kerana mengejar fadilat waktu sunat membayar, tuntutan membayar kewajipan zakat fitrah itu pula terlepas.
Dalam kita menyambut kedatangan bulan Syawal, kita hendaklah meraikannya mengikut yang digariskan oleh agama Islam iaitu sunat melaungkan takbir sebaik sahaja diumumkan bahawa anak bulan Syawal telah sabit dilihat dan sunat juga menghidupakan malam Hari Raya dengan berzikir, bertahmid, bertasbih, beristighfar, berdoa dan mengerjakan sembahyang sunat.
Pada pagi Hari Raya pula, sunat mandi dengan niat kerana kedatangan Aidilfitri, sunat memakai bau-bauan yang harum, membersihkan diri dengan bergunting rambut dan memotong kuku serta memakai pakaian yang paling elok. Kita juga disunatkan memakan buah kurma dengan bilangan yang ganjil sebelum pergi ke masjid. Menunaikan Sembahyang Sunat Hari Raya adalah perkara yang paling penting dan utama dalam menyambut Hari Raya daripada perkara-perkara sunat yang lain. Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, maksudnya :
“Dari Al-Bara’I bin Gharib ia berkata : Sabda Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, sesungguhnya yang awal-awal sekali kita memulakan pada hari ini (Hari Raya) ialah sembahyang.” Riwayat Al-Imam Al-Bukhari.
Begitulah indahnya dan telitinya agama Islam sehingga menyambut hari kegembiraan pun terdapat adab-adab dan garis panduan yang memimpin umatnya agar tidak terpesong dari tujuan sebenar sambutan diadakan iaitu sebagai melahirkan rasa syukur terhadap Allah Subhanahu Wata’ala, Itulah perbezaan agama Islam dengan agama-agama lain yang mengadakan sambutan hanya untuk bergembira dan bersuka ria.
Di samping kita bersyukur dan bergembira merayakan Hari Raya, kita juga disunatkan melakukan Puasa Sunat Enam Hari di bulan Syawal yang bermula pada dua Syawal. Adapun Puasa Enam di bulan Syawal, mengerjakannya dengan berturut-turut adalah yang lebih afdal dan utama. Walau bagaimanapun tidak menjadi kesalahan jika Puasa Enam itu dilakukan secara berselang hari atau dibuat pada bila-bila masa asalkan di bulan Syawal.
Sesungguhnya ganjaran bagi orang yang mengerjakan Puasa Sunat Enam Hari di bulan Syawal setelah berpuasa sebulan Ramadan, seolah-olah ia berpuasa sepanjang tahun. Sebagaimana hadis Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, maksudnya :
“Dari Abi A’yub Al-Ansari Radiallahuanhu, ia menceritakan bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda : Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan kemudian diikuti dengan Puasa Enam Hari pada bulan Syawal, seolah-olah ia berpuasa sepanjang tahun.” Hadis Riwayat Al-Imam Muslim.
Kedatangan Ramadan hanya setahun sekali. Dengan beradanya kita di penghujung Ramadan ini, janganlah pula kita menjadikannya sebagai titik penghujung amal ibadat kita kerana amal ibadat tersebut bukan sahaja dapat dilakukan di bulan Ramadan bahkan kita hendaklah mempraktikkan dan memeliharanya pada setiap masa dan ketika.
Akhirnya marilah kita sama-sama merayakan hari kemenangan iaitu hari Raya Aidilfitri dengan mentaati apa yang telah diajarkan oleh agama Islam. Di samping itu marilah kita berazam menunaikan Puasa Enam di Bulan Syawal. Mudah-mudahan segala ibadat dan amal kebajikan yang kita lakukan akan diterima oleh Allah Subhanahu Wata’ala dan mudah-mudahan kita semua mendapat berkat dan rahmat serta keampunan dari Allah Subhanahu Wata’ala. Amin Ya Rabal’alamin.
Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam Surah Ali‘Imran ayat 133, tafsir-Nya : “Dan segeralah kamu kepada mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat kempunan dari Tuhan kamu dan mendapat Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa.”

No comments:

guest number?